أخبار عاجلة
الرئيس السيسي: "حذرنا العالم من الأحداث في ... -

الأسواق تحبس الأنفاس.. مخاوف من وصول الذهب إلى 5 آلاف دولار

الأسواق تحبس الأنفاس.. مخاوف من وصول الذهب إلى 5 آلاف دولار
الأسواق تحبس الأنفاس.. مخاوف من وصول  الذهب إلى 5 آلاف دولار

 

تحبس أسواق الذهب العالمية أنفاسها في انتظار بدء التداولات في بورصات الذهب على وقع اشتعال المنطقة واتساع نطاق الصراع في الشرق الأوسط والتوترات في القرن الأفريقي والحرب الأوكرانية الروسية.
وذهب توقعات بعيدا من أن يتجاوز المعدن الأصفر حاجز ال3 آلاف دولار إلى أبعد من ذلك بكثير مقتربا من حاجز الـ5 آلاف دولار في حال استمرار التوترات الدولية.

التوترات تنعكس بصورة سلبية على التجارة العالمية وأسواق الاستثمار والأموال الساخنة والتي تتحول إلى الاستثمار في المعدن النفيس كملاذ آمن أخير.

 
 
الدهب في انتظار قفزات قياسية جديدة بعد اللي حصل في الكام ساعة اللي فاتو والاسعار هتعدي الخطوط الحمراء.. ايه اللي حصل والاسعار ممكن توصل لغاية فين وايه اللي هيحصل في الصاغة وليه الأسواق العالمية مرعوبة.. تعالوا نشوف إيه الحكاية في الفيديو ده خليكم معانا للآخر


اي حد متابع سوق الدهب هيعرف على طول أن الأسعار طالعة بسرعة الصاروخ وهتعدي المستوى الحالي اللي استقر عند
2668 دولار للأوقية وممكن في خلال ساعات من التداولات بعد إجازة أسواق بورصات الدهب يعدي ال3 آلاف دولار للأوقية ودا بسبب التطورات الخطيرة في الشرق الأوسط اللي حصلت على مدار الساعات اللي فاتت واللي وضعت العالم فوق بركان من التوترات ودا طبيعي هينتقل للأسواق العالمية كلها مش بس سوق الدهب .

طيب ليه الأسواق العالمية أعصابها مشدودة وواففة على رجل واحدة ؟
في التجارة العالمية كل الأسواق مرتبطة ببعضها واي تأثير في أي سوق عالمي بيأثر على كل الأسواق في العالم ومعروف أن منطقة الشرق الأوسط دلوقتي عائشة فوق برميل بارود ممكن ينفجر في أي لحظة بسبب التطورات الأخيرة في لبنان والتصعيد العسكري الخطير واللي بيهدد بزيادة التوتر واتساع نطاق المواجهات ومعروف أن الشرق الأوسط هو أهم سوق في تجارة البترول والغاز العالمية وكمان فيه خطوط تجارة مهمة جدا واي خطر يهدد سوق النفط بينعكس على العالم كله ومع زيادة المخاطر الدولية الطلب على الدهب بيقفز لمستويات قياسية بسبب حرص البنوك المركزية العالمية ورجال الأعمال والشركات على التحوط بالدهب من الأخطار المحتملة ودا لأنه ملاء آمن وبالتالي الاسعار هتطلع السحاب وضيف على دا كله أسباب تانية بترشح الدهب للصعود لمستويات تاريخية منها خفض مجلس الاحتياطي الفيدرالي الأمريكي لسعر الفايدة في اجتماعه الأخير ونيته تخفيضها مرة تانية في اجتماعه اللي جاي.

طيب ايه اللي هيحصل في السوق المصري للدهب؟
مصر مش معزولة عن العالم زي ما قلنا قبل كده واي توتر أو ارتفاع أسعار الدهب في الخارج السوق المصري بيتأثر بارتفاع سعره لأن جزء كبير من الدهب بيستورد من بره وبكده الأسعار هتتحسب بالدولار ومايعادلها بالجنيه المصري يعني ممكن نشوف أرقام خيالية لأسعار الدهب في مصر الفترة الجاية وإن كان سوق الدهب المصري ليه عوامل تانية بتأثر على سعره وهو  مدى العرض والطلب ولو حصل ارتفاع كبير في الأسعار فممكن الطلب يقل بشكل كبير على الشراء ودا ممكن ينزل الأسعار للحدود الممكنة للشراء.

بالنسبة لو حد بيقكر يشتري دهب ويشيله للزمن فلسه الوقت مفاتش والفرصة متاحة لانه مع التوقعات الصعبة للأسعار الفترة الجاية يبقي الوقت مناسب للشراء دلوقتي والتخزين لغاية وصول الدهب لأقصى نقطة ارتفاع وهنا المكسب هيكون مضاعف.

اسعار الذهب 

سجلت أسعار الذهب في مصر بمستهل تعاملات اليوم الأحد 29-9-2024 ارتفاعاً ملحوظاً وفقاً لآخر تحديثات شاشات عرض اسعار الذهب في مصر تحديث يومي ويتسأل الكثير من الناس عن حركة اسعار الذهب في مصر تحديث يومي.

ويعرض موقع بانكير في التقرير التالي اسعار الذهب في مصر تحديث يومي.

سعر جرام الذهب عيار 24

سجل جرام الذهب عيار 24 نحو 4114 جنيه.

سعر جرام الذهب عيار 22

سجل جرام الذهب عيار 22 نحو 3771 جنيه.

سعر جرام الذهب عيار 21

سجل جرام الذهب عيار 21 نحو 3600 جنيه.

سعر جرام الذهب عيار 18

سجل جرام الذهب عيار 18 نحو 3086 جنيه.

سعر جرام الذهب عيار 14

سجل جرام الذهب عيار 14 نحو 2400 جنيه.

سعر الجنيه الذهب

سجل الجنيه الذهب نحو 28800 جنيه.

إخلاء مسؤولية إن موقع عاجل الإخباري يعمل بطريقة آلية دون تدخل بشري،ولذلك فإن جميع المقالات والاخبار والتعليقات المنشوره في الموقع مسؤولية أصحابها وإداره الموقع لا تتحمل أي مسؤولية أدبية او قانونية عن محتوى الموقع.

اشترك فى النشرة البريدية لتحصل على اهم الاخبار بمجرد نشرها

تابعنا على مواقع التواصل الاجتماعى

السابق رئيس أكاديمية الشرطة يقدم هدية تذكارية للرئيس السيسى.. فيديو
التالى طبيبة: الدماغ لا يتأثر بشكل سلبي عند قراءة الكتب الإلكترونية